MEER INFO

HOME

GRATIS BREIPATRONEN en BREI INFORMATIE
voor beginners en gevorderden

Laatste update 22-07-2018

Deel de site met je vrienden

BREIPATRONEN:

Baby en Kind
Heren

H A N D I G E  B R E I T I P S  V I N D  J E  H I E R

COMPLETE NEDERLANDSE PATRONEN OP VIDEO
.

WELK GAREN OF WELKE WOL GEBRUIK JE OM TE BREIEN.

Op het etiket van het garen of de wol staat meestal wel wat informatie over hoe wat je ermee kunt doen en hoe je het moet behandelen.
Dit is per merk verschillend en helaas geven sommige merken maar heel beperkte aanwijzingen.

Als je verder gevorderd bent en al veel gebreit hebt, dan kun je de inschatting ervan aardig zelf maken.

Om te beginnen staat er in elk geval altijd wel bij met welke maat naald je aan de slag kunt gaan.
Er staan dan wel breipennen bij met een getal.  Soms staan er 2 getallen, het ligt er namelijk aan hoe strak of los je zelf breit. Dat moet je uitproberen met een proeflapje.

Dan staat er soms ook een indicatie van een proeflapje op.
Maar LET OP, want dit is vrijwel altijd gebaseerd op gemiddeld breiwerk, dus maak je eigen proeflapje met die aangegeven steekverhouding en kijk of alles klopt.

Maak dit dan ook, dat bespaart je een hoop uithaalwerk.

Kijk HIER voor meer uitleg over proeflapjes.

-
Deel de site met je vrienden

Op de meeste etiketten staat een indicatie voor bijvoorbeeld een kindertrui met lange mouwen in maat 128. Eronder staat het aantal grammen dat je van het garen nodig hebt. Als er dan voor de kindertrui 400 gram aangegeven staat, koop dan 450. De reden hiervoor is dat bij sommige zaken zoals Zeeman/Action/Wibra de garens snel uitverkocht zijn en je dan niet meer verder kunt.
De kans dat je weken later hetzelfde verfbad nog terugvindt is minimaal en als je toch een bol overhebt dan mag je die, met de bijbehorende aankoopbon altijd terugbrengen en krijg je je geld terug of een tegoedbon.

Ook staat er op het etiket meestal wel de looplengte per gewicht.
Bijvoorbeeld 300 meter per 100 gram. Dat is heel handig om te weten, want als je jouw project gaat maken van een andere soort garen als in het patroon beschreven staat kun je hiermee aan het rekenen om te weten te komen hoeveel bollen garen je ongeveer nodig hebt.

Brei je voor iemand anders? Vergeet dan niet te vragen of er bezwaar/allergie is tegen bepaalde soorten garen.

Houd er rekening mee, dat als je met katoen gaat werken dat dit altijd wat stugger is als acryl of wol. Er zijn ook mixgarens, kijk daar ook eens naar. Ook is katoen veel zwaarder als wol of acryl, voor een deken is dat niet zo'n probleem maar voor iets dat je wilt dragen kan dat tegenvallen.

Verder staan er dan nog de standaard icoontjes op van het wasvoorschrift, maar die hoef ik vast niet uit te leggen.

.